Obzirom na značajne poslovne događaje koji se su desili tijekom godine te utječu na
poslovanje, a u cilju što realnijeg iskazivanja poslovnog rezultata, a time i financijskog
položaja Društva javila se potreba izrade rebalansa plana poslovanja za 2023. godinu.
Rebalansom se mijenja financijski plan poslovanja, kao i financijski plan investicija, dok se
potrebne promjene na planu nabave tijekom godine, prema potrebama, već kontinuirano
provode i odobrene su kroz odluke nadzornog odbora društva.
Ovdje je potrebno istaknuti se prvobitno planirane vrijednosti mijenjaju ako se od trenutka
donošenja plana dogode značajne promjene, a one su se jednim dijelom dogodile po završetku
2022. godine (vezane za vrijednosno usklađenje udjela u Luka Pula na kraju godine, pa
samim time i smanjenja dugoročnog rezerviranja za otklanjanje nedostataka, porasta troškova
rezerviranja za neiskorišteni godišnji odmor itd.), a jednim dijelom tijekom 2023. godine. Kod
troškova najznačajniji su porast troškova zbrinjavanja reciklabilnog otpada zbog porasta
cijena po javnim nabavama i porast troškova osoblja zbog većeg obima aktivnosti, a kod
prihoda najznačajniji su veći prihodi od usluga odvoza kućnog otpada, zbog uspješnije
turističke sezone i nešto ranije promjene cijena usluga nego što je bilo planirano (od
1.8.2023., a bilo je planirano od 1.9.) te većom realizacijom programa održavanja javnih
površina kroz ugovore s Gradom Pula.
Investicijske aktivnosti, bilo u izgradnju infrastrukture ili u kupnju osnovnih sredstava,
definirane se sukladno realnim potrebama, a sama realizacija ovisi o mnogim faktorima s
obzirom na izvore financiranja, financijske mogućnosti ili promjeni programa grada u
izgradnji i realizaciji pojedinih projekata. Zbog navedenog se i najčešće javlja potreba izrade
rebalansa i usklađenja. Pritom se mora voditi računa da se ova dugotrajna imovina financira
čim je više moguće iz bespovratnih sredstava (Fond za zaštitu okoliša i jedinice lokalne
samouprave) a da se ne bi ugrozila likvidnost društva potrebno je u slučaju većih potreba
nabave osigurati financiranje kroz kredit ili leasing, ali to u konačnici uvjetuje veće troškove
poslovanja zbog plaćanja kamata.
Već su krajem 2022. godine bile poznate promjene cijena na Županijskom centru za
gospodarenje otpadom za 2023. godinu, a za čije pokriće je bila i planirana promjena cijena
usluga prikupljanja miješanog komunalnog otpada od 1.9.2023. godine, međutim, zbog
značajnog povećanja cijena zbrinjavanja reciklabilnog otpada (najznačajnije promjene su
cijena zbrinjavanja glomaznog otpada i plastike, dok je cijena zbrinjavanja zelenog otpada iz
parkova manje porasla, ali su povećane količine prikupljenog i zbrinutog otpada zbog već
planiranog početka prikupljanja biološkog otpada od građana uvođenjem smeđe posude).
Promjene u širem poslovnom okruženju poslovanja kroz značajno inflatorno kretanje i
kroničan nedostatak radne snage dovele su do potrebe usklađenja ili indeksacije cijena rada
što je dovelo do značajnog porasta troškova osoblja.
Sve navedeno najbolje se oslikava na kretanja prihoda i rashoda Društva. Odstupanja od plana
su značajna jer se kod planiranja nije mogao predvidjeti i uzeti u obzir toliki porast troškova
usluga, osoblja, materijala i ostalih troškova, a na koje se je moralo promptno reagirati s
promjenom cijena usluga prikupljanja i zbrinjavanja komunalnog otpada radi porasta prihoda,
a da bi poslovanje za 2023. godinu bilo pozitivno.
Navedeni poslovni događaji, kao i porast realizacije ugovora o održavanju glavni su razlog
porasta ukupnih prihoda od 4,4% odnosno više za 0,52 milijuna eura u odnosu na prvobitno
planirane iznose. Sa druge strane ukupni rashodi također bilježe stopu rasta od 4,5% ili više